Nieuws

7 maart 2019

Wanneer zijn restaurantkosten aftrekbaar?

Een zakenetentje is een uitstekende manier om een moeilijk contract te onderhandelen. De restaurantkosten die u daarbij maakt zijn echter maar gedeeltelijk aftrekbaar. We zetten de regels nog even kort op een rijtje. (meer…)

7 maart 2019

Privacy van belastingplichtigen na GDPR

De GDPR-regels (General Data Protection Regulation) zijn Europese regels die de privacy van burgers beschermen. Zo moeten bedrijven aan allerlei regels voldoen, om te verzekeren dat uw data niet worden misbruikt. Maar ook de overheid is er aan onderworpen. Hoe zit het dan met de fiscus en uw privacy? (meer…)

7 maart 2019

Zijn de kosten bij aankoop aandelen aftrekbaar?

De btw op kosten die een onderneming maakt bij de aankoop van aandelen, zijn aftrekbaar. Het Hof van Justitie oordeelt immers dat ook voorbereidende handelingen recht geven op aftrek. Meer zelfs, ook als de aankoop uiteindelijk niet (helemaal) doorgaat, blijven de kosten aftrekbaar. (meer…)

7 maart 2019

Btw-gevolgen van het gratis weggeven van goederen

Haalt u soms goederen uit uw voorraad om ze gratis weg te geven? Weet dan dat, als u cadeaus uitdeelt, dit gevolgen heeft op btw-vlak. Als u al btw-aftrek heeft toegepast voor deze goederen, moet u dat rechtzetten. Wat houdt dat concreet in: u doet een onttrekking en betaalt btw. Op deze regel bestaan allerlei uitzonderingen: voor het uitdelen van staaltjes, relatiegeschenken van geringe waarde, weggeven van voedseloverschotten en schenkingen aan goede doelen na een ramp. (meer…)

7 maart 2019

Brexit: Wie heeft een EORI-nummer nodig?

Als het Verenigd Koninkrijk de interne markt van de Europese Unie verlaat, hebben ondernemingen die handel drijven met het VK een EORI-nummer nodig. Dit nummer is nodig om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake douane. Een EORI-nummer kan nu al aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A). (meer…)

7 maart 2019

Nood aan financiering?

PMV/z heeft een nieuw product gelanceerd: Cofinanciering+. Dit product is een aanvulling van het product Cofinanciering, vroeger gekend als kmo-cofinanciering. De nieuwe financieringsoplossing richt zich tot zelfstandigen in hoofdberoep en kmo’s. (meer…)

7 maart 2019

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing: nieuwe steunzone in Vlaanderen

Zones die getroffen worden door een grootschalig collectief ontslag, een zogenaamde steunzone of ontwrichte zone, worden fiscaal ondersteund. Het Vlaams Gewest bakende al steunzones af rond Turnhout en Genk. Sinds 1 december 2018 is een nieuwe steunzone erkend rond de gemeenten Vilvoorde en Zaventem. (meer…)

7 maart 2019

Feestdagen voor 2019 geregeld?

De laatste feestdagen van 2018 staan voor de deur dus kijken we al uit naar die van 2019. In 2019 valt er 1 officiële feestdag in het weekend. Als er in uw onderneming dan niet wordt gewerkt, moet u een vervangingsdag vastleggen. Het recht op loon is dan weer vastgelegd door de wet. Een snelle (feestelijke) opfrissing van de principes. (meer…)

7 maart 2019

Hoe gaat de steun voor algemene investeringen in Brussel voortaan in zijn werk?

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werkt aan de uitvoering van zijn nieuwe kaderordonnantie over economische ontwikkeling van ondernemingen. De steun aan ondernemingen, ook wel de economische-expansiesteun genaamd, wordt bijgewerkt. Sinds 1 december 2018 gelden nieuwe regels voor micro-ondernemingen en kmo’s die investeren op het grondgebied van het gewest. (meer…)

7 maart 2019

Doelgroep Waalse Coup de Pouce-lening vergroot

De Waalse wetgever heeft in het kader van de Coup de Pouce-lening het selectiecriterium afgeschaft over de ouderdom van de onderneming-kredietnemer (sinds minder dan vijf jaar). Die maatregel uit het veelzijdige Waalse programmadecreet van 17 juli 2018 dat op 8 oktober 2018 in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd, strekt ertoe de doelgroep van de maatregel te verruimen. (meer…)

7 maart 2019

Hoe klussen aangeven als je onbelast wil bijverdienen?

De “Bijkluswet” maakt onbelast bijverdienen mogelijk. Dat kan voor werknemers die minstens 4/5 werken, voor zelfstandigen in hoofdberoep en voor gepensioneerden. Zolang de inkomsten binnen een vastgelegde limiet blijven, zijn er geen bijdragen of belastingen verschuldigd. Sinds 15 juli 2018 moeten de klussen worden aangegeven via de onlinedienst Bijklussen. De werking in een notendop. (meer…)

7 maart 2019

Nieuwe loongrenzen: wanneer zijn arbeidsclausules geldig of verboden?

De loongrenzen in de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978 worden elk jaar aangepast. Op 1 januari 2019 is het weer zover. De geïndexeerde loongrenzen bewijzen hun nut voor verschillende bedingen in arbeidscontracten. (meer…)

7 maart 2019

Nieuwigheden btw

Vanaf 1 januari kunnen we weer heel wat nieuwigheden verwachten op btw-vlak. Terwijl dé grote verandering (btw op onroerende verhuur) een nationale maatregel is, zijn er ook heel wat nieuwe maatregelen internationaal geïnspireerd. (meer…)

7 maart 2019

Wat met de statuten en akten van burgerlijke vennootschappen?

Sinds 1 november 2018 maken we geen onderscheid meer tussen handelsvennootschappen en burgerlijke vennootschappen. Voortaan spreken we enkel over vennootschappen. Beoefenaars van vrije beroepen die een vennootschap oprichtten, kozen traditioneel voor een burgerlijke vennootschap. Dit burgerlijk karakter van de vennootschap staat vermeld in haar statuten. Moeten de burgerlijke vennootschappen hun statuten nu aanpassen? (meer…)

7 maart 2019

Stand van zaken inzake economisch recht

De minister van Justitie, Koen Geens, heeft op 24 oktober 2018 zijn beleidsnota Justitie voor 2018-2019 ingediend in de Kamer. Minister Geens overloopt in zijn nieuwe beleidsnota een hele reeks al dan niet nieuwe initiatieven. Hoever staan we en waar gaan we naartoe op het vlak van het economisch recht? (meer…)

7 maart 2019

Taxshift en hervorming vennootschapsbelasting in 2019

Aan de vooravond van het nieuwe jaar, staan we even stil bij de verdere uitwerking van de taxshift en de hervorming van de vennootschapsbelasting. (meer…)

7 maart 2019

Vrijstelling van sociale bijdragen zelfstandigen op nieuwe leest

Elke zelfstandige ondernemer in België betaalt sociale bijdragen. Wie te weinig inkomsten heeft om de sociale bijdragen te betalen, kan een vrijstelling aanvragen. Vanaf 1 januari 2019 wordt de wetgeving waarbij de zelfstandigen een vrijstelling van sociale bijdragen kunnen aanvragen hervormd. (meer…)

7 maart 2019

Hoe verloopt de verplichte registratie van dienstenverleners aan vennootschappen?

Dienstenverleners aan vennootschappen zijn sinds 1 september 2018 verplicht om zich te registreren bij de FOD Economie (zie ook onze bijdrage van september jl.). In het koninklijk besluit van 11 oktober 2018 staat nu de procedure die zij moeten volgen als ze zich willen registreren om één of meer vennootschapsrechtelijke diensten te mogen aanbieden. De registratieformulieren zijn terug te vinden op website van de FOD Economie. (meer…)

7 maart 2019

Nieuwe modellen van attesten voor fiscale aftrek woning

De fiscus heeft op 12 oktober 2018 nieuwe modellen voor hypothecaire leningen (attest 281.61) en voor individuele levensverzekeringen (attest 281.62) gepubliceerd. Die modellen gelden vanaf het aanslagjaar 2019. (meer…)

7 maart 2019

Wat wijzigt er voor de maatschap?

Door de hervorming van het ondernemingsrecht (wet van 15 april 2018) wijzigen er enkele regels en verplichtingen voor maatschappen. Zo wordt de maatschap boekhoudplichtig en moet ze zich inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. De nieuwe regels zijn in voege sinds 1 november jl. (meer…)

7 maart 2019

GDPR: Hoe gegevenslekken melden?

Sinds 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, in regel zijn met de GDPR. De nieuwe privacywetgeving regelt de verwerking, het beheer en de bewaring van persoonsgegevens. De GDPR verplicht deze ondernemingen ook om incidenten met persoonsgegevens te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het formulier voor de melding van gegevenslekken is nu beschikbaar. (meer…)

7 maart 2019

Structuur FOD Financiën: wie ziet door de bomen het bos nog …

Sinds 2016 is een nieuwe organisatiestructuur van de fiscus (AAFisc) in voege. Drie verschillende administraties, een Centrum Particulieren, een Centrum Kleine en Middelgrote Ondernemingen en een Centrum Grote Ondernemingen werken doelgroepgericht in plaats van materiegericht. Handig want zo kan een kmo voor zowel haar personenbelasting, vennootschapsbelasting als voor de btw bij hetzelfde kantoor terecht. We zijn nu twee jaar verder en een update van de organisatiestructuur van de hele Federale Overheidsdienst Financiën kondigt zich aan. (meer…)

7 maart 2019

Administratief dwangbevel in btw verdwijnt

De uitvoerbare titel inzake btw wordt geautomatiseerd. De Regering wijzigt hiertoe het Btw-Wetboek. In de huidige stand van de wetgeving is deze uitvoerbare titel het “administratief dwangbevel”. (meer…)

7 maart 2019

Is uw bedrijf klaar voor de Brexit?

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Andere handelsafspraken zullen gelden dan binnen de EU. Dat de Brexit een grote economische impact op ons land zal hebben, is duidelijk. De concrete impact voor uw bedrijf is alsnog onduidelijk. Dus waar moet u op letten? Wij zetten u op weg met een korte leidraad in de beschikbare online informatie. (meer…)

7 maart 2019

Vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid nu ook in bouwsector

Werkgevers zijn in principe verplicht de bedrijfsvoorheffing die ze inhouden op de bezoldiging van hun personeel door te storten aan de Schatkist. Op deze verplichting bestaan verschillende uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor ploegenarbeid in bepaalde sectoren. De vrijstelling voor ploegenarbeid geldt nu ook in de bouwsector. (meer…)

9 november 2018

Onroerende verhuur vanaf 1 januari 2019

Vanaf 1 januari 2019 kunnen belastingplichtigen er voor kiezen om bij onroerende verhuur btw aan te rekenen. Wij brengen de principes nog even terug in herinnering. (meer…)

9 november 2018

Abnormale en goedgunstige voordelen toegelicht

Door een abnormaal of goedgunstig voordeel te verlenen, mist een vennootschap een deel van haar winst. Winst die ze wel had gehad als ze het voordeel niet had gegeven. De fiscus staat daar afwijzend tegenover. Daarom belast de fiscus die ‘gemiste’ winst toch, alsof de vennootschap ze wel heeft behaald. De voordeelverstrekkende vennootschap ontsnapt aan deze belasting wanneer ze aantoont dat de voordeelgenieter er op belast wordt. (meer…)

9 november 2018

Innovatie-inkomsten: fiscus publiceert FAQ

De wet op de aftrek voor innovatie-inkomsten dateert al van 9 februari 2017. Toch heeft het tot eind juli 2018 geduurd voor de fiscus bijkomende uitleg heeft gegeven in een FAQ. Een kort overzicht van een aantal opvallende elementen. (meer…)

9 november 2018

Hervorming vennootschapsbelasting: voorbereiden op volgende fases

In aanslagjaren 2019 en 2020 treden de volgende fases van de hervorming vennootschapsbelasting in werking. We brengen u de komende wijzigingen in herinnering en wijzen erop hoe u zich nu al kunt voorbereiden op de inwerkingtreding van de compenserende maatregelen. Zo verzacht u de impact ervan. (meer…)

9 november 2018

Nieuwe grensbedragen voor vrijgestelde gelegenheidsgeschenken

Het is nog even wachten tot Sinterklaas en Kerstmis, maar als u plannen heeft om voor deze feesten uw werknemers extra te belonen, kunt u hogere bedragen vrijgesteld uitkeren. Dergelijke geschenken worden niet als loon beschouwd als ze, naargelang van de gebeurtenis, een bepaald bedrag niet overschrijden. Ze zijn dan vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen. De grensbedragen stijgen vanaf 1 januari 2017. (meer…)

Advies nodig?

U bent op zoek naar een accountant, een boekhouder, een fiscalist of een belastingconsulent? U wilt uw eigen zaak oprichten? Of u hebt al een zaak in volle groei en u hebt vragen rond optimalisatie? Voor het verkopen of overnemen van een zaak? Waar anderen u overstelpen met informatie geven wij advies.Maak een afspraak